Koronavirus a kupní smlouvy na nemovitosti – co je u nás jinak?

Máme pandemii. Většina z nás nemá ani pomyšlení na koupi či prodej nemovitosti. Nicméně možná máte již nemovitost vyhlédnutou a podepsanou rezervační smlouvu a nechcete si nechat koupi či prodej ujít. Nebo máte na stole návrhy smluv a potřebujete někoho, kdo vám posvětí, že neriskujete své peníze. Jak postupovat? Začněme pozitivně – naše kancelář naštěstí funguje […]

Máme pandemii. Většina z nás nemá ani pomyšlení na koupi či prodej nemovitosti. Nicméně možná máte již nemovitost vyhlédnutou a podepsanou rezervační smlouvu a nechcete si nechat koupi či prodej ujít. Nebo máte na stole návrhy smluv a potřebujete někoho, kdo vám posvětí, že neriskujete své peníze. Jak postupovat?

Začněme pozitivně – naše kancelář naštěstí funguje navzdory koronaviru. Většinu služeb poskytujeme od počátku úspěšně na dálku, takže nás práce z domova netrápí. Nadále pilně pracujeme u počítačů a jsme tu pro klienty v plném nasazení.

Prevence šíření nemoci je ale pro nás absolutní prioritou, a proto jsme omezili osobní schůzky.

Níže Vám vysvětlíme, jak koronavirus ovlivnil přípravu kupních smluv na nemovitosti a zejména jejich podpisy a doručování na katastrální úřad. Hlavní změny spočívají v tom, že:

  • Neděláme osobní schůzky, ale smlouvy podepisujeme na dálku,
  • Doporučujeme doručování listin poštou nebo pomocí kurýrní služby,
  • Doporučujeme doručování návrh na vklad katastrálnímu úřadu poštou nebo pomocí kurýrní služby,
  • Vše ostatní probíhá normálně.

Balíčky služeb nyní fungují následovně: 

Balíčky pro rezervaci nemovitosti, pro koupi nemovitosti (starší či od developera), balíčky pro prodej nemovitosti:

  • Přípravy smluv (kupní smlouvy na nemovitosti, advokátní úschovy, nájemní smlouvy atd.) fungují stejně jako doposud bez omezení,
  • Kontroly smluv (kupní smlouvy na nemovitosti, úschovní smlouvy, nájmy atd.) fungují stejně jako doposud bez omezení.

Podpisy smluv – přehled změn:

Protože nyní nechodíme na schůzky, probíhají podpisy smluv na dálku. Advokátní úschovy kupní ceny při prodeji či koupi nemovitosti provádíme nadále.

Pojďme si ukázat, jak to probíhá třeba u kupní smlouvy na byt:

  1. Klienti – prodávající a kupující se s naší pomocí dohodnou na finálním znění kupní smlouvy na byt a smlouvy o úschově kupní ceny za nemovitost.
  2. My vyhotovíme finální znění textů smluv a návrh na vklad.
  3. Dokumenty pošleme e-mailem klientům spolu s podrobnými instrukcemi k podpisu (kolik vyhotovení smluv vytisknout, kde a jak ověřit podpisy) a provedení jejich identifikace.
  4. Klienti si smlouvy vytisknou v požadovaném počtu výtisků (vše jim napíšeme).
  5. Kupní smlouvu, smlouvu o úschově a návrh na vklad podepíše nejdříve kupující; podpis na vybraných vyhotoveních smluv musí být úředně ověřen (podrobnosti vysvětlíme).
  6. Kupující zašle podepsané smlouvy prodávajícímu.
  7. Prodávající smlouvy podepíše a rozešle příslušná vyhotovení smluv ostatním smluvním stranám (opět podle našich instrukcí) – část smluv zasílá nám, část kupujícímu a část si ponechá.
  8. Poté, co smlouvy obdržíme, podepisujeme smlouvu o úschově, klienty o tom informujeme a posíláme jim smlouvu o úschově s naším podpisem.
  9. Smlouvy jsou podepsány všemi účastníky, tedy platně uzavřené.
  10. Kupující zašle kupní cenu do advokátní úschovy.
  11. Když máme celou částku v advokátní úschově na účtu, klienty o tom informujeme e-mailem.
  12. Následně dochází k doručení kupní smlouvy s úředně ověřenými podpisy a návrhu na vklad do katastru nemovitostí na katastrální úřad.
  13. Po přijetí listin katastrální úřad zahájí řízení o přepisu vlastnického práva kupujícího do katastru nemovitostí. Zde již tedy vše probíhá zcela standardně.
  14. Poté, co dojde v katastru nemovitostí k přepisu vlastnického práva k nemovitosti na kupujícího, klienti nám zašlou aktuální list vlastnictví, kde je již zapsán kupující jako nový vlastník nemovitosti. Neočekáváme, že prozatím dojde k výrazným změnám v termínu zápisu do katastru nemovitostí, vše by tedy mělo být vyřízeno do cca 30 dnů.
  15. Poté, co od klientů obdržíme aktuální list vlastnictví (nebo si jej opatříme sami z dálkového přístupu do katastru nemovitostí), provádíme výplatu kupní ceny z úschovy prodávajícímu.
  16. S výplatou kupní ceny z advokátní úschovy nijak neotálíme, v drtivé většině případů peníze odchází nejpozději druhý pracovní den.
  17. O tom, že peníze odchází z našeho účtu, vždy klienty opět informujeme e-mailem, který nám uvedli ve smlouvě o úschově.
  18. Poté může dojít k předání nemovitosti. U smluv, které budou nyní podepisovány, nepředpokládáme, že by schůzka klientů za účelem předání nemovitosti podléhala nějakému omezení, neboť v té době již doufejme skončí karanténa a omezení se budou postupně zmírňovat.

Doufejme, že jsme vám pomohli zorientovat se v tom, jak v dané době podepsat kupní smlouvu a smlouvu o advokátní úschově na nemovitost.

Nečekáme, že nyní budou probíhat ve větším rozsahu nové prohlídky nemovitostí, pokud byste i přesto chtěli uzavřít rezervační smlouvu na dům, byt či pozemek, je to také možné udělat na dálku. Na dálku lze i vytvořit či zkontrolovat kupní smlouvy na nemovitosti a advokátní úschovy.

Budete-li potřebovat s rezervací, koupí či prodejem domu, bytu či pozemku pomoci, neváhejte nás kontaktovat nebo si rovnou vyberte některý z našich balíčků služeb, jsme vám plně k dispozici.

4 Komentáře

  1. Ověření podpisu na kupní smlouvě

    Dobrý den, žiji v domově důchodců, který stále ještě podléhá koronavirovým opatřením. Jak je to s ověřením podpisu na kupní smlouvě o prodeji nemovitosti – jsem oprávněna požadovat, aby se do domova důchodců dostavil zmocněnec z Městské části a podpis na smlouvě ověřil, nebo jaký postup byste doporučila? Mnohokrát děkuji, K.S.

    • Ilona Černochová

      Dobrý den,
      jsem ráda, že jste se na mě obrátila.
      V tomto případě záleží na režimu konkrétního domova seniorů a domluvě s jeho personálem, eventuálně vedením. Dále Vám doporučuji obrátit se na konkrétní obecní/městský úřad a dotázat se na možnost terénního ověření v domově seniorů přímo tam. Dostane-li se Vám kladné odpovědi, bude nejspíše nutné, abyste se objednala a sjednala si termín ověření dopředu. Cena za ověření podpisu činí 30,- Kč. Ověřit podpis za Vámi také může přijet advokát nebo notář.
      Jsem přesvědčena, že se ověření podaří výše uvedenými způsoby zrealizovat navzdory „koronavirovým opatřením“, byť by to třeba mělo být v otevřeném prostoru, na zahradě apod.
      S přátelským pozdravem,
      Ilona Černochová

  2. Prodej bezkontaktně obě strany mají datové schránky

    Dobrý den, z důvodu karantény se nedostanu teď do České republiky a budu prodávat pozemek s.r.o. čku. Já mám datovou schránku jako fyzická osoba jako prodávající a s.r.o. má datovou schránku taky samozřejmě.
    Může se prodej a hlavně podpisy kupní smlouvy a podání na katastrální úřad v této koronavirové době řešit přes datové schránky?
    Nebo ještě jinak pokud má prodávající i kupující datovou schránku je možné prodej řešit bezkontaktně? Děkuji vám a přeji pěkný den

    • Ilona Černochová

      Dobrý den,
      jakkoliv by bezkontaktní komunikace s katastrálním úřadem v souvislosti s převodem nemovitosti byla ideální, v současné chvíli se bohužel jedná o poměrně složitý proces. Listiny musí být v takovém případě opatřené elektronickým podpisem, zkoumá se existence a platnost certifikátů apod. Navíc, jednotlivé katastrální úřady, respektive katastrální pracoviště se k takovým podáním staví různě a postupy úředníků na katastru nejsou jednotné. Může se tak stát, že katastrální úřad kvůli formálním nedostatkům návrh zamítne a vzniknou zbytečné časové průtahy a nadbytečné finanční náklady.
      Alternativně připadá v úvahu uskutečnit obchod za využití pošty. Tedy tak, že byste coby prodávající po odsouhlasení znění smluv vytiskl dokumenty, nechal si v místě současného pobytu úředně ověřit podpis (např. na českém zastupitelském úřadě) a následně smlouvy zaslal do ČR, kde by dokumenty opět s úředním ověřením podepsal kupující a doručil návrh na vklad společně s kupní smlouvou na katastrální úřad. Pro úplnost dodávám, že před doložením ověřených podpisů na katastr musí být veškerý text v češtině. Tzn. pokud by např. Váš podpis byl ověřen zahraničním notářem, bylo by nutné nad rámec ověření nechat dokument úředně přeložit.
      S přátelským pozdravem,
      Ilona Černochová

Řešíte něco podobného? Pomůžeme vám.

Specializujeme se výhradně na právo nemovitostí. Ve smlouvách tak umíme najít důležité nuance a souvislosti, které nebývají na první pohled zřejmé. Postaráme se o to, aby na vás nikdy nevyskočil onen pověstný “ďábel ukrytý v detailu”.

Vyberte si nevhodnější službu,
domluvte rychlou konzultaci nebo nám prostě napište.

JUDr. Ilona Černochová, LL.M.

V advokacii jsem 15 let a vždy pro mě bylo nejdůležitější dělat věci pořádně. Proto se specializuji výhradně na jednu oblast, a to jsou nemovitosti. Píši odborné publikace i popularizační články, konzultuji kolegům advokátům a xxx. Napište mi na e-mail poptavka@realitniadvokati.cz, případně přes kontaktní formulář. Zaručím se vám, že vše klapne na první dobrou.

Rychlá online konzultace